Teksten schrijven voor jouw website: waar moet je overal aan denken?

In mijn blog van vorige maand deelde ik de eerste twee stappen die je moet nemen wil je aan het schrijven van teksten voor je website beginnen:

  1. het bepalen van je strategie;
  2. een overtuigende homepage maken.

In deze blog ga ik verder kijken dan de homepagina. Welke pagina’s moet jouw website nog hebben en waar moet je overal aan denken bij het schrijven van jouw teksten?

Wat moet er nog meer op jouw website staan?

Diensten

Uiteindelijk draait het erom wat je doet. Zorg ervoor dat de bezoekers van je website een duidelijk beeld krijgen van je werkzaamheden. Splits je belangrijkste diensten uit en licht ze toe op je dienstenpagina. Ga tijdens het schrijven ervan uit dat de klant geen voorkennis van jouw vakgebied heeft. Heldere taal is key.

Werkwijze

Jouw ideale klant wil graag weten waar hij of zij aan toe is. Hoe ga jij te werk? Door jouw werkwijze stapsgewijs toe te lichten, weet een nieuwe klant precies wat hij kan verwachten. Licht ook toe waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Wat zijn jouw waardes? Wat vind je belangrijk? Vergeet tenslotte niet je tarieven te vermelden.

Over mij

Dit is jouw moment. Wat is jouw verhaal? Vertel de websitebezoeker over je bedrijfsgeschiedenis en je persoonlijke beweegredenen. Waarom is wat je doet jouw passie? Hoe ben je daarbij gekomen? Wat maakt jou gelukkig? En bovenal: wat onderscheidt jou? Waarom ben jij de ideale partij voor een potentiële klant?

Blog

Een website die regelmatig nieuwe content (inhoud) heeft, scoort niet alleen beter in de zoekresultaten maar zorgt er ook voor dat mensen blijven terugkeren. Publiceer daarom wekelijks of maandelijks een blog die relevant is voor jouw klanten. Haak bijvoorbeeld in op zaken waar klanten vaak tegenaan lopen of deel handige tips vanuit jouw branche. Heb je regelmatig nieuws over jouw bedrijf om te delen? Opteer dan voor een nieuwspagina.

Contactpagina

Dit is de pagina waar elke bezoeker hopelijk belandt. De laatste stap voor het eerste echte contact. Begin deze pagina met een pakkende kop en een korte inleiding. Waarom moet de potentiële klant contact met je opnemen?

Zorg verder voor:

  • contactgegevens zoals je naam, bedrijfs- of postadres, telefoonnummer en e-mailadres;
  • een contactformulier;
  • openingstijden (indien van toepassing);
  • routebeschrijving (indien van toepassing).

Denk daarnaast aan links naar jouw social media kanalen en jouw KvK- en BTW-nummer.

Welke pagina’s kun je nog meer toevoegen?

Portfolio

Deel je mooiste projecten, zodat bezoekers direct je werk kunnen bewonderen.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Krijg je vaak dezelfde vragen? Overweeg dan om deze in een handig overzicht te zetten.

Tenslotte: waar moet je nog meer aan denken bij het schrijven van jouw teksten?

Search engine optimization (SEO)

Om goed gevonden te worden via Google en andere zoekmachines, is het belangrijk om een zoekwoorden analyse te doen. Op welke woorden en termen zouden potentiële klanten online kunnen zoeken? Kies hierin:

  • een aantal hoofdzoekwoorden die jouw bedrijf goed omschrijven (zoals jouw beroep (“jurist”) of een dienst (“autorijles”);
  • enkele niche zoekwoorden (bijvoorbeeld “AVG-verklaring opstellen”);
  • een of meerdere plaatsnamen uit jouw afzetgebied (“Utrecht”, “Zuid-Limburg”).

Verwerk deze trefwoorden in jouw webteksten.

Hierbij is het wel belangrijk dat je de lezer niet uit het oog verliest. Een pagina die enkel en alleen voor Google is geschreven kan een draak van een tekst opleveren en dat is niet prettig voor de lezer.

Pakkende kopteksten

Bedenk bij elk stuk tekst een originele kop, die aanspoort om verder te lezen. Denk hierbij ook aan het gebruik van zoekwoorden.

CTA’s

Ik noemde ze in mijn vorige blog al: call-to-action buttons. Zorg ervoor dat elke pagina een originele CTA bevat, die leidt naar je contactpagina. Uiteindelijk is het doel immers dat je ideale klant contact met je opneemt.

Juridische documenten

Het is ontzettend belangrijk om de juiste juridische documenten op je website te hebben. Deze documenten moeten gemakkelijk te vinden zijn voor de bezoeker:

  • algemene voorwaarden;
  • privacy- en cookieverklaring.

Zoals je ziet komt er veel kijken bij het schrijven van teksten voor een website. Zorg dat je dezelfde taal spreekt als jouw doelgroep (en dus ook de woorden gebruikt die jouw doelgroep zou gebruiken).

Ik hoop dat ik je met deze tips al goed op weg heb geholpen bij het schrijven van teksten voor jouw website en dat je nu weet waar je overal aan moet denken.

Voor vragen kan je steeds een bericht sturen naar info@odesque.nl. Ik help je graag verder.