Teksten schrijven voor je website: hoe begin je ermee

De eerste kennismaking met een klant is bijzonder. Je wilt laten zien hoe gepassioneerd je bent als ondernemer en dat je jouw vak verstaat. Een stukje enthousiasme dat als een vonk overslaat op de klant.

Regelmatig hoor ik van ondernemers dat ze niet goed weten hoe ze moeten beginnen met het schrijven van teksten voor hun website. Toch is jouw website vaak de eerste kennismaking van een potentiële klant met jouw bedrijf.

In deze blog deel ik de eerste twee stappen die je moet nemen wil je aan het schrijven van teksten voor je website beginnen. De eerste stappen naar sprekende webteksten, die jouw ideale klant zullen overtuigen contact met je op te nemen.

Laten we beginnen!

Stap één: bepaal je strategie

Elk bedrijf heeft een verhaal. Wat is jouw verhaal? Wat zijn de doelen van jouw onderneming? Wie is jouw ideale klant? Door deze vragen eerst voor jezelf te beantwoorden, zul je helderder voor ogen hebben hoe je jouw teksten moet gaan insteken.

Denk ook goed na over de tone of voice van je teksten: hoe spreek jij jouw klanten het liefst aan en hoe wordt jouw ideale klant het liefst aangesproken? Kies voor een schrijfstijl die bij jou past. Hoe zou je je klanten in het echte leven aanspreken? Wat zou je vertellen over je bedrijf?

Stap twee: maak een overtuigende homepage

De homepage of landingspagina is de belangrijkste pagina van jouw website. Dit is het moment om de aandacht van de lezer te grijpen zodat deze verder gaat kijken op de site. Het biedt overzicht en is de eerste stap tot het uitvoeren van een taak

Voor een goede eerste indruk bevat de homepage best volgende onderdelen.

Aantrekkelijke koptekst met een mooie sprekende foto

Wat doe jij voor jouw klanten? Welk resultaat kunnen klanten van jou verwachten?

Pijnpunten van de klant

Met welke vragen komen klanten bij jou? Welke problemen willen ze verholpen hebben? Dit is ook belangrijk voor de vindbaarheid van de website. Wie zoekt op bepaalde vragen, komt immers sneller op jouw website uit.

Jouw oplossing

Welke diensten bied jij aan om de hulpvragen van de klant op te lossen?

Over jou

Wie ben jij? Stel jezelf kort voor. Jij bent immers het gezicht van je bedrijf.

Unique selling points (USP’s)

Wat maakt jou en je bedrijf uniek? Probeer specifiek te zijn. Zijn er speciale services die je biedt? Ben je heel spontaan en stel je mensen makkelijk op hun gemak? Als je niet zeker weet wat jouw USP’s zijn, vraag het dan eens aan de mensen om je heen.

Reviews

Heb jij mooie reacties gekregen van klanten? Beveelt iemand jou aan? Daar mag je trots op zijn! Deel deze ervaringen op je homepage.

Contactgegevens

Misschien is je potentiële klant al op de homepage verkocht. Zorg er dan voor dat hij of zij makkelijk contact met je kan opnemen, door jouw contactgegevens ook op de homepage te zetten

Call to action (CTA)

Onmisbaar op je website zijn CTA’s. Voor de homepage is het niet anders. Een call-to-action is een button die de lezer aanspoort contact op te nemen, een offerte aan te vragen of een boeking te doen. Via de button komen klanten op bijvoorbeeld de contactpagina terecht.

Nog wat inspiratie nodig?

Kijk eens naar de websites van je concurrenten. Wat vind je goed en wat vind je minder goed? Doe dit uiteraard alleen ter inspiratie. Wees altijd origineel. Zo springt jouw bedrijf ertussen uit!

Als je deze twee stappen hebt voltooid ben je al een aardig eind op weg naar een goede inhoud voor jouw website. De homepagina kun je dan gebruiken als leidraad voor het schrijven van de overige pagina’s. Over welke pagina’s je website het best allemaal beschikt, beschrijf ik in mijn volgende blog.

Ik hoop dat ik je met deze tips goed op weg heb geholpen met het schrijven van teksten voor jouw website en dat je nu weet hoe je ermee moet beginnen.

Loop je toch nog tegen dingen aan of heb je vragen? Schroom dan niet om contact met mij op te nemen! Bel me of stuur een mail naar info@odesque.nl. Ik denk graag met je mee.